Nå lanserer vi klimamerking i nettbutikken. Med tydelig merking av CO₂e-verdien (beregnet klimagassutslipp) vil det bli enklere for deg som kunde å se hvilket klimaavtrykk produktene har.
I Lyreco jobber vi for å gjøre det lettere for deg å ta bevisste valg. Vi har derfor utviklet en løsning som viser hvor mye et produkt påvirker klimaet - fra produksjon og frakt til bruk og avfall.
Det kalles livssyklusanalyse (LCA), og det betyr enkelt sagt at vi ser på hele "livet" til produktet. Klimamerkingen gir deg mer informasjon og hjelper deg som kunde å se betydningen av dine valg.
Ved utgangen av mai 2025 er vi allerede godt i gang med å vise frem klimaverdier for produktene i nettbutikken. For disse vises tydelig hvor mye CO2e (klimagassutslipp) produktet står for, og hvilken kvalitet dataene har.
Vi vet at kundene våre ønsker å handle mer bærekraftig, men det er ikke alltid lett å vite hvor skoen trykker og hva det er viktig å ta tak i. Vår jobb er å gjøre dette enklere - her vil klimamerking gjøre en stor forskjell, sier Tone Haugen-Flermoe, direktør for bærekraft og kommunikasjon i Lyreco Norge.
Det er både dyrt og komplisert for leverandørene å gjennomføre komplette livssyklusanalyser. Vi har forståelse for at ikke alle våre leverandører har nådd det nivået ennå.
Derfor er vi åpne om hva slags kvalitet vi har på klimaberegningene, og inviterer leverandørene våre med på en utviklingsprosess. Vi jobber nå kontinuerlig med å klimaberegne enda flere produkter, og få bedre kvalitet på dataene vi kan tilby deg.
Målet er å gi deg som forbruker miljøinformasjon på alt vi selger. Produkter som ikke er ferdig analysert ennå, vil være merket med "klimaberegning pågår." Og husk - klimadata er ferskvare, dataene på enkeltprodukter kommer til å endre seg etter hvert, både fordi vi får bedre data, og fordi leverandørene gjør forbedringer i produksjonsprosessen.
Bærekraft er en sentral del av Lyrecos strategi og samfunnsansvar. Målet med klimaberegningen av produktene i vår nettbutikk er å redusere klimapåvirkningen.
- Vi vet at kundene våre ønsker å handle mer bærekraftig, men det er ikke alltid lett å vite hvor skoen trykker og hva det er viktig å ta tak i. Vår jobb er å gjøre dette enklere - og her vil klimamerking gjøre en stor forskjell, sier Tone Haugen-Flermoe, direktør for bærekraft og kommunikasjon i Lyreco Norge.
Vil du vite mer? Se våre mest stilte spørsmål om klimaverdier.