For mer informasjon om våre vilkår. Klikk på ditt valg

Generelle Vilkår for Forbrukere

1. Gyldighet

1.1 Disse generelle vilkårene, inkludert alle andre vilkår og dokumenter det refereres til (heretter kalt «vilkårene»), gjelder for alle avtaler og alle andre (juridiske) forhold mellom Lyreco Norge og forbrukere (alle naturlige personer som opptrer for formål som er utenfor deres virksomhet, forretningsdrift, yrke eller profesjon) bosatt i Norge (også kalt «kunde» i disse vilkårene) inngått via nettsted www.Lyreco.no (heretter kalt «nettsted»). Les disse vilkårene nøye før du bestiller produkter fra vårt nettsted.

1.2 Nettstedet vårt er kun beregnet for bruk av personer bosatt i Norge. Vilkårene gjelder derfor for salg og levering av produkter og tjenester innenfor Norge. Vi godtar ikke bestillinger til andre land enn Norge.

1.3 Noen produkter eller tjenester på nettstedet vårt tilbys av tredjeparter, og ikke av oss. De generelle vilkårene for disse partene kan gjelde for slike produkter eller tjenester. Forsikre deg om at du er fornøyd med vilkårene i den aktuelle kontrakten.

2. Kontraktspart, Kundeservice

Kontraktpartneren for alle avtaler som inngås via nettstedet, er følgende:

Lyreco Norge AS (heretter kalt: «Lyreco», «vi» eller «oss»)
Solheimveien 6-8, 1473 Lørenskog
Tlf.: +47 98 20 20
E-post: support.no@lyreco.com
Registreringsnr.: 916950381
MVA-nr.: NO916950381MVA

Du kan ta kontakt med kundeserviceavdelingen vår med spørsmål mandag-fredag 08:00-16:00 på telefonnummer +47 98 20 20 eller e-post: support.no@lyreco.com. I tilfelle vi ikke er i stand til å svare direkte på din henvendelse, vil du motta en e-post i løpet av fem virkedager med svar på din henvendelse.

3. Tilbud og Avtale

3.1 Ved å klikke på bestillingsknappen på nettstedet og etter at du har fullført betalingen på nettstedet, vil du motta en e-post som bekrefter at bestillingen er mottatt. Hvis produktene du har bestilt, ikke lenger er tilgjengelige, vil Lyreco informere deg om dette og avvise bestillingen. Hvis mulig kan vi tilby deg erstatningsvarer av en lignende type og kvalitet, som du må legge inn en ny bestilling på. En bekreftelse på bestilling sendes til e-postadressen.

3.2 Åpenbare feil som prissettings-, beregnings- eller skrivefeil i tilbud, kampanjer, foldere, brosjyrer, kataloger, bestillingsbekreftelser, fakturaer og andre skriftlige erklæringer fra oss er ikke bindende.

3.3 Hvis du har lagt inn en bestilling hos oss for levering til en Lyreco-butikk for henting, gjelder handelen mellom deg og Lyreco.no, og ikke mellom deg og Lyreco-butikken.

4. Leveringskostnader

I tillegg til kjøpskostnadene for de bestilte produktene kommer leveringskostnader. Denne er til enhver tid tydelig kommunisert på vårt nettsted. Fordi produktene sendes fra distribusjonssenteret vårt, er det ikke mulig å avvise levering eller de tilhørende kostnadene hvis du ønsker å kjøpe et produkt fra oss. Leveringskostnadene vises på nettstedet og under betalingsprosessen.

5. Priser og Betaling

5.1 Gjeldende priser er produktprisene som vises på nettstedet. Alle priser er nettopriser (inkludert MVA) i norske kroner. Andre kostnader, for eksempel leveringskostnader, nevnes separat på nettstedet. Betalingen kan utføres med American Express, Visa, MasterCard, Klarna, Vipps eller faktura. Beløpet overføres fra kontoen din det øyeblikket Lyreco sender varer fra sitt lager. Bestillingen behandles etter at betalingen er mottatt.

5.2 Vær oppmerksom på at du må betale for produktene når du bestiller. Når du betaler med kredittkort eller bankkort, skjer betalingen via Adyen.

6. Levering og Henting

6.1 Produktene leveres (av en transportør) til valgt adresse eller en Lyreco-butikk angitt av kunden. Hvis du bestiller flere produkter, kan ulike leveringstider gjelde.

6.2 Leveringstidene er mellom 08:00 og 16:00, og vi kan ikke angi et nøyaktig tidspunkt for når pakken vil bli levert. Dette inkluderer også bestillinger som blir levert til en Lyreco-butikk for henting av kunden. Ved forsendelse vil du motta en e-post med mer detaljerte forsendelses- og leveringsvilkår. Du vil motta én tekstmelding når pakken ankommer Brings terminal, og én tekstmelding når pakken er på vei. Hentes ikke pakken innen fristen angitt på hentemeldingen, vil varen bli sendt i retur til vårt lager i Norge. Vær oppmerksom på at vi ikke kan levere til postbokser.

7. Avregning

Du vil bare ha rett til å avregne krav hvis kravene dine er godkjent av en domstol, forbrukermyndigheter (inkludert forbrukertvistutvalget) eller godtatt skriftlig av Lyreco.

8. Opphevelse

Retten til å oppheve en betaling kan bare utøves hvis kravet eller motkravet ditt har opphav i samme kontrakt.

9. Rett til Tilbakeholding

Produktene forblir våre inntil full betaling av alle utestående beløp er mottatt.

10. Skader under Levering

Hvis produktene leveres til deg med synlig transportskade, ber vi deg øyeblikkelig informere transportøren og ta kontakt med kundeserviceavdelingen vår (se artikkel 2 i vilkårene) så snart som mulig. Hvis du ikke gjør det, vil det ikke påvirke rettighetene dine (til eventuelle garantikrav), men det vil hjelpe oss med å levere en klage eller et krav til transportøren eller vedkommendes forsikringsselskap.

11. Rettigheter

Uten forbindelse til eventuelle unntak eller begrensninger som Lyreco Norge er berettiget til ifølge loven, har du alltid krav på de lovbestemte rettighetene dine til riktig utførelse av kontrakten, til å annullere kontrakten, og til betaling for skader eller kostnader. Med hensyn til eventuelle krav til betaling for skader eller kostnader gjelder artikkel 13 i disse vilkårene.

12. Klager

12.1 Du er alltid berettiget til de lovbestemte rettighetene om at det kjøpte produktet må samsvare med det som var avtalt mellom deg og oss. Hvis du har kjøpt produkter som ikke er produsert av oss, kan du være berettiget til (ytterligere) garanti (vilkår) fra den opprinnelige produsenten eller leverandøren vår.

12.2 I tilfelle du ønsker å reklamere på et produkt, må du informere oss om dette innen rimelig tid. Hvis ikke kan du miste retten til å reklamere.

12.3 Krav kan gjøres for material- eller produksjonsfeil eller andre feil iht. lovverket. Et gyldig krav gir rett til gratis reparasjon eller erstatning av produktene iht. loven. Hvis reparasjon eller erstatning ikke er mulig eller rimelig ut fra kostnadene, vil vi være berettiget til å kompensere kjøpsprisen på varen og hvis etablert ved lov, betale for kostnader eller skader.

13. Ansvar og Erstatning

13.1 Lyrecos erstatningsansvar er begrenset i den utstrekning det er tillatt ifølge lov.

13.2 Uavhengig av bestemmelsene i artikkel 13.1 eller noe annet i disse vilkårene, utelukker ingen av disse vilkårene eller begrenser på noen måte vårt ansvar for dødsfall eller personskade forårsaket av vår uaktsomhet, for svindel eller uriktig informasjon, eller for eventuelle saker der det ville være ulovlig for Lyreco å utelukke, eller forsøke å ekskludere, sitt ansvar.

13.3 Hvis skader oppstår er kunden forpliktet til å begrense ytterligere eller andre skader, i den grad det er rimelig.

14. Reklamasjoner og Returer

Jeg ønsker å returnere varene jeg har mottatt

Transportskade:

Synlig transportskade må meldes direkte til sjåføren og merkes på fraktbrev ved mottak av varene. Dersom du henter varene på et postkontor, må synlig skade meldes på stedet. Om skaden ikke er synlig på ytterforpakningen, må skade meldes omgående og innen fire dager etter at skaden er mottatt. Når du som kunde mottar varen, er det viktig at du også sjekker innerforpakningen for skade, og melder dette omgående og innen 4 dager etter fysisk mottak av varen. Skaden meldes til e-postadressen: support.no@lyreco.com, med vedlagte bilder av skadeomfanget.

Retur

Privatperson:

Er du privatperson gjelder Angrefristlovens bestemmelser. Dersom du ønsker å returnere varen du har mottatt, må det skje innen 14 dager. Se Angreskjema, som du også finner i ordrebekreftelsesmailen. Når du returnerer dine varer, må angreskjema følge med forsendelsen. Produktene som returneres må være uskadd og i original emballasje. Legg alltid ved informasjon som gjør at vi kan finne ut at det er du som har sendt pakken. Om ønskelig kan du også returnere dine varer i ønsket Lyreco butikk, unntatt butikkene i Tromsø, Trondheim/Tiller og Tønsberg.

All retur skal sendes til:

Lyreco Norge AS
Dragonveien 51
2013 Skjetten

Du som kunde må dekke de direkte kostnadene ved retur.

Viktig: Pakker som returneres med Norgespakken vil ikke bli sendt til vårt lager, men oppbevares hos Post i Butikk og blir sendt tilbake til deg etter 10-14 dager.

Hva bør jeg gjøre hvis jeg har en klage?

Ønsker du å klage på forhold som bestilling, produkter, levering, faktura eller annet, kan du kontakte oss:
Telefon: 02272
E-post: support.no@lyreco.com

Du kan returnere elektronisk avfall til oss

For deg som privatkunde er det enkelt å bli kvitt elektronisk avfall. Forhandlere som selger den typen produkter du skal kaste, tar imot avfallet ditt. Du kan også benytte kommunale mottak eller innsamlingsordninger. Det betyr at du kan returnere elektronisk avfall til oss dersom vi selger tilsvarende produkt - også hvis du har kjøpt det et annet sted, og selv om du ikke skal kjøpe et nytt produkt.

Hva er elektronisk avfall?

Produkter som bruker strøm eller batterier skal sorteres som EE-avfall. Det er svært viktig at EE-produkter blir levert til gjenvinning, da de inneholder stoffer som kan være skadelige for mennesker og natur. Produktene inneholder også verdifulle materialer som kan brukes på nytt dersom de blir gjenvunnet. Levering av EE-avfall til gjenvinning bidrar til å sikre at ressursene blir tatt vare på.

15. Rett til Avbestilling

Er du privatperson gjelder Angrefristlovens bestemmelser. Dersom du ønsker å oppheve kjøpet må du returnere varen du har mottatt innen 14 dager, se Angreskjema. Dette skjema fulgte også med ordrebekreftelsesmailen. Når du returnerer dine varer må angreskjema følge med forsendelsen. Fraktkostnaden for retur må du som kunde dekke selv. Produktene som returneres må være uskadd og i original emballasje. Legg alltid ved informasjon som gjør at vi kan finne ut at det er du som har sendt pakken. Om ønskelig kan du også returnere dine varer i ønsket Lyreco-butikk, unntatt våre butikker i Tromsø, Trondheim/Tiller og Tønsberg.

Konsekvenser av avbestilling

Hvis du avbestiller denne kontrakten vil vi tilbakebetale alle betalinger mottatt fra deg, inkludert kostnader for levering (med unntak av ekstra kostnader som følge av ditt valg av en annen type levering enn den billigste typen standardlevering som tilbys av oss), uten unødvendig forsinkelse og senest 14 dager etter den dagen vi er informert om avgjørelsen din om å avbestille denne kontrakten. Vi utfører slik tilbakebetaling med samme betalingsmåte som du brukte til den opprinnelige transaksjonen, med mindre du uttrykkelig har avtalt noe annet. I alle tilfeller vil du ikke pådra deg noen gebyrer som følge av slik tilbakebetaling.

16. Arkivering

Innholdet i kontrakten arkiveres av oss. Når bestillingen er fullført, er det ingen mulighet til å få en kopi av kontrakten via nettstedet, men du kan få dette ved å kontakte oss direkte. Vi oppfordrer deg til å skrive ut eller lagre kontrakten.

17. Språk

Det aktuelle språket for kontrakter med oss under disse vilkårene er norsk.

18. Personvern

Under bruk av nettstedet, eller når du legger inn en bestilling eller under utførelsen av en kontrakt, kan Lyreco bruke de personlige opplysningene dine. Hvis du vil ha mer informasjon om bruk av personlige opplysninger, kan du klikke på følgende kobling: Personvern.

19. Reklame via E-post

Når du registrerer deg på nettstedet vårt, kan du velge å motta reklame via e-post. Du kan når som helst deaktivere reklame via e-post ved å klikke på koblingen for å stoppe abonnementet nederst i alle markedsførings-e-poster eller ved å oppdatere e-post-preferansene dine når du logger deg på kontoen. Det kan ta opptil sju dager før endringen trer i kraft. Deretter vil du ikke motta reklame via e-post før du endrer e-post-preferansene igjen.

20. Lovverk og Jurisdiksjon

20.1 Kontrakten og disse vilkårene styres av lovverket i Norge. Gyldigheten til Wien-traktaten om kontrakter for salg av varer (CISG) fra 1980 er uttrykkelig utelukket.

20.2 Rettstvister eller krav som oppstår som følge av, eller i forbindelse med, slike kontrakter eller deres inngåelse (inkludert ikke-kontraktsmessige rettstvister eller krav), skal være underlagt den ikke-eksklusive jurisdiksjonen til domstolene i Norge.

Angreskjema
Vilkår for Bedrifter

Informasjon om selskapet:

Kontraktpartner for alle avtaler som inngås via nettstedet www.Lyreco.no (heretter kalt «nettsted»), er:
Lyreco Norge AS (heretter kalt: «Lyreco», «vi» eller «oss»),
Solheimveien 6-8, 1473 Lørenskog
Tlf.: 47 98 20 20
E-post: support.no@lyreco.com
Registreringsnr.: 916950381
MVA-nr.: NO916950381MVA

Generelle vilkår for salg og levering av e-postbestilling og salg via Internett.

1. GYLDIGHET

  1. Disse generelle vilkårene, inkludert alle andre vilkår og dokumenter det refereres til, gjelder for alle avtaler og alle andre (juridiske) forhold mellom Lyreco og bedriftskunder som ikke er forbrukere (også kalt «kunde» i disse vilkårene). Lyreco leverer ikke til grossister eller forhandlere. Les disse vilkårene nøye før du bestiller produkter fra nettstedet vårt, og skriv ut eller lagre en kopi av disse vilkårene for fremtidig bruk.
  2. Gyldigheten til de generelle vilkårene eller andre vilkår som brukes av kunden, avvises uttrykkelig med mindre slike vilkår er uttrykkelig godtatt av Lyreco.
  3. Nettstedet vårt er kun beregnet for bruk av personer bosatt i Norge. Vi godtar ikke bestillinger fra andre land enn Norge. Ved å gjøre en bestilling på nettstedet vårt garanterer du at:
    1. du er juridisk i stand til å inngå bindende kontrakter,
    2. du er minst 18 år gammel, og
    3. du er bosatt i Norge.
  4. Noen produkter eller tjenester på nettstedet vårt tilbys av tredjeparter, og ikke av Lyreco. De generelle vilkårene for disse partene kan gjelde for slike produkter eller tjenester. Forsikre deg om at du er fornøyd med vilkårene i den aktuelle kontrakten, og søk juridiske råd hvis det er nødvendig før du bestiller.

2. TILBUD OG AVTALE

  1. Alle tilbud og kampanjer, inkludert Lyrecos kundeaviser, er uten forpliktelser hvis ikke annet er angitt. Bestillingen din utgjør et tilbud til oss for å kjøpe et produkt. Alle bestillinger må godkjennes av Lyreco, og vi bekrefter slik godkjennelse til deg ved å sende deg en e-post som bekrefter at produktet har blitt bestilt. Kontrakten mellom oss vil bare være inngått når vi sender deg bestillingsbekreftelsen, eller når Lyreco har startet utførelsen av kontrakten innen fem (5) dager etter bestilling.
  2. Bestillingen kan gjøres på www.Lyreco.no. Når du bestiller på nettet, vil du motta en e-post med en bestillingsbekreftelse.
  3. Alle uttalelser på nettstedet om beløp, mål, beskrivelser eller andre betegnelser er gjort med omhu, men har bare som funksjon å identifisere produktene og er bare anslag med mindre noe annet er uttrykkelig angitt. Åpenbare feil som prissettings-, beregnings- eller skrivefeil i tilbud, kampanjer, foldere, brosjyrer, kataloger, bestillingsbekreftelser, fakturaer og andre skriftlige erklæringer fra Lyreco er ikke bindende.
  4. Hvis produktene du har bestilt, ikke lenger er tilgjengelige, kan vi tilby deg erstatningsvarer av lignende type og kvalitet. I så tilfelle tar vi kontakt med deg og spør om du vil benytte muligheten vi tilbyr. Hvis du ikke vil beholde de erstattede produktene innenfor en rimelig tidsramme etter levering, kan du avbestille bestillingen, og vi vil besørge henting av slike erstattede produkter fra deg.
  5. Hvis du har lagt inn en bestilling hos oss for levering til en Lyreco-butikk for kundehenting, gjelder kontrakten mellom deg og oss, og ikke mellom deg og Lyreco Retail (som er Lyreco-butikkjeden i Norge, en separat juridisk enhet).

3. LEVERING OG RISIKO

  1. Vi forsøker å gi en beregnet leveringsdato når du legger inn en bestilling. Beregnede leveringstider for produktene skal være angitt på nettstedet vårt. Leveransefrister er ikke-bindende, og hvis leveringsfristen beklageligvis overskrides, skal kunden ikke være berettiget til eventuell tilbakebetaling, skadeerstatning eller opphevelse av de kontraktsmessige forpliktelsene.
  2. Produktene leveres kun etter at kundens kontaktopplysninger er godkjent. Hvis opplysningene for eksempel ikke er i samsvar med artikkel 1.3 i vilkårene, kan Lyreco annullere kontrakten, og du får informasjon om dette per e-post, på faks eller i brev.
  3. Leveringsvilkårene skal starte den dagen kontrakten inngås som fastsatt i artikkel 2.1. Hvis partene er enige om forhåndsbetaling, vil leveringsvilkårene starte i det øyeblikket beløpet er overført til kontoen vår.
  4. Produktene leveres (av en transportør) til adressen eller en Lyreco-butikk angitt av kunden. Leveringstidene er mellom 08:00 og 16:00, og vi kan ikke angi et nøyaktig tidspunkt for når vi skal levere. Ved forsendelse vil du motta en e-post med mer detaljerte forsendelses- og leveringsvilkår. Du vil motta én tekstmelding når pakken ankommer Brings terminal, og én tekstmelding når pakken er på vei. Sjåføren trenger underskrift for alle produkter. Leveringer til en adresse forsøkes to ganger, og etter dette vil varen bli sendt i retur til Lyrecos lager i Norge. Vær oppmerksom på at vi ikke kan levere til postbokser.
  5. Lyreco er berettiget til delvise leveringer på rimelig grunnlag.
  6. Risikoen til produktene vil gå over til deg ved levering av produktene til transportøren eller et annet transportmiddel, inkludert delvis levering, levering av tjenester eller levering (nedlasting) av digitalt innhold. Hvis kunden har ansvaret for at leveringen er forsinket, har kunden umiddelbart misligholdt, uten at det kreves noe varsel, fra det øyeblikket Lyreco har angitt at produktene er klare for transport. Lyreco er da berettiget til å lagre produktene for regningen og risikoen til kunden eller å selge dem til en tredjepart. Kunden vil fortsatt være ansvarlig for innkjøpsprisen og eventuelle renter eller kostnader, minus fortjeneste for salg av produktene til tredjepart der det er aktuelt.

4. PRISER, BETALING OG EIERSKAP

  1. Alle priser er nettopriser (ekskl. MVA). Andre kostnader, for eksempel leveringskostnader, nevnes separat på nettstedet. Det er en knapp på nettstedet for å bytte mellom priser uten og med MVA.
  2. Priser kan endres når som helst, men endringene vil ikke påvirke bestillinger der Lyreco har sendt en bestillingsbekreftelse.
  3. Nettstedet inneholder et stort antall produkter, og det er alltid mulig at noen av de oppførte produktene kan være feil priset til tross for vår beste intensjoner. Lyreco kontrollerer normalt prisene som en del av forsendelsesprosedyrene slik at der riktig pris på et produkt er lavere enn den oppgitte prisen, belaster vi det lavere beløpet når produktet sendes. Hvis riktig pris på et produkt er høyere enn prisen oppgitt på nettstedet, vil vi normalt, etter eget skjønn, enten ta kontakt med deg for å få instruksjoner før vi sender produktet, eller avvise bestillingen og varsle deg om dette. Vi er ikke forpliktet til å selge produktet til deg for feil, lavere pris, selv etter at vi har sendt deg en bestillingsbekreftelse, hvis prissettingsfeilen er åpenbar og umiskjennelig og du rimeligvis kunne ha forstått at det var feilprising.
  4. Betaling for alle produkter må gjøres med kreditt- eller bankkort som inneholder Visa, via Klarna eller faktura. Vi aksepterer betaling med følgende kreditt- og bankkort: Visa og MasterCard.
  5. Etter varene er betalt og sendt fra vårt lager vil kunden motta en faktura på e-post.
  6. Eiendomsretten til produktene, uavhengig av det faktiske leveringsøyeblikket, vil kun overføres til kunden når kunden har oppfylt alle forpliktelsene sine fullt ut i henhold til kontrakten, herunder betaling av innkjøpsprisen og eventuelle andre kostnader, renter, avgifter og skadeerstatninger som påligger i henhold til kontrakten eller andre gjeldende vilkår.
  7. Kunden har ikke rett til å selge, leie ut, pantsette eller behefte produktene på annen måte eller gi produktene til en tredjepart, helt eller delvis, annet enn innenfor rammen av sin normale virksomhet.
  8. Så lenge eiendomsretten til produktene ikke har blitt overført til kunden, skal kunden umiddelbart informere Lyreco hvis produktene har blitt eller kan bli belagt med heftelser på noen måte. Videre skal kunden deretter informere Lyreco om hvor produktene befinner seg og, hvis ønskelig, gi Lyreco tilgang til produktene på den første forespørselen fra Lyreco.
  9. I tilfelle av et krav på (en del av) produktene, konkurs eller unnlatelse av betaling fra kunden, skal kunden umiddelbart informere parten som ønsker å utøve eventuelle rettigheter til produktet, om retten til eierskap Lyreco har på disse produktene.
  10. Hvis kunden ikke har oppfylt forpliktelsene sine i henhold til kontrakten, og eiendomsretten til produktene ikke er overført til kunden, men kunden har levert produktene som tilhører Lyreco, til en tredjepart, er kunden forpliktet, på den første forespørselen fra Lyreco, til å samarbeide for å sikre en panterett for Lyreco på eventuelle krav kunden har til tredjepart. Dette gjelder for levering av produkter fra tredjepart, uten hensyn til Lyrecos andre rettigheter under denne avtalen.
  11. Merk at du må betale for produktene når du bestiller. Når du betaler med kort skjer dette via Adyen (Adyen.com), som på vegne av Lyreco leverer sikre betalingstjenester i henhold til PCI. Lyreco lagrer ingen kortinformasjon og transaksjonen gjennomføres ikke før du godtar Adyens betingelser og vilkår. Dette fordi det etableres et eget kunde-/leverandørforhold mellom deg og Adyen. Sørg for å godta Adyens betingelser og vilkår før du velger å betale med kort.

5. GARANTI OG KLAGER

  1. Hvis du har kjøpt produkter som ikke er produsert av Lyreco, kan du være berettiget til (ytterligere) garanti (vilkår) fra den opprinnelige produsenten eller leverandøren til Lyreco. Kunden kan aldri gjøre krav på en annen garanti fra Lyreco enn det Lyreco er berettiget til under garantien fra produsenten og/eller leverandørene av produktene. Garantirettighetene for Lyreco-produkter er fastsatt i artikkel 5.2 til 5.9 i disse vilkårene.
  2. Hvis kunden gjør et krav under en garanti gitt av Lyreco, må vedkommende informere Lyreco om defekten så snart som mulig, og senest innen fjorten (14) dager etter at produktet er levert, eller hvis det er en skjult defekt innen fjorten (14) dager fra funnet rimeligvis var mulig. Hvis ikke mister kunden retten til å gjøre eventuelle krav under garantien. Klager angående lettfordervelige produkter (f.eks. matprodukter) må gjøres innen førtiåtte (48) timer etter levering. Kunden kan ikke utlede noen rettigheter fra det faktum at Lyreco håndterer en klage.
  3. Etter at kunden har oppdaget en defekt på et produkt, må vedkommende umiddelbart stoppe bruken eller installasjon av produktet og sørge for å begrense ytterligere skader.
  4. Eventuelle gyldige krav for material- eller produksjonsfeil under garantien for produkter produsert av Lyreco gir rett til gratis reparasjon eller erstatning av produktene, etter Lyrecos skjønn. Hvis reparasjon eller erstatning ikke er mulig eller rimelig ut fra kostnadene, vil Lyreco som en siste løsning være berettiget til å tilbakebetale kostnadene.
  5. Når kunden har meldt fra om defekten, må vedkommende la Lyreco undersøke produktet. Kontrollen av det defekte produktet skal finne sted der produktet befinner seg, eller i et av Lyrecos lokaler, bestemt av Lyreco. Kostnader for transport/retur dekkes av Lyreco med mindre garantikravet blir avslått. I så fall skal kunden betale transportkostnadene.
  6. Kunden skal gi Lyreco en rimelig tid til å utføre undersøkelsen og reparere eller bytte produktene, eller tilbakebetale innkjøpsprisen.
  7. Varigheten til garantien avhenger av produkttypen og skal fastsettes av Lyreco i hvert enkelt tilfelle. Et produkt eller del av det som er byttet ut eller tilbakebetalt, skal bli Lyrecos eiendom igjen og skal returneres til Lyreco.
  8. Alle defekter på produktene som er et resultat av normal slitasje eller andre eksterne årsaker, slik som for eksempel skade på grunn av transport utført av kunden, feil bruk, eller hvis kunden har gjort reparasjoner på produktet uten skriftlig tillatelse fra Lyreco på forhånd, dekkes ikke av garantien.
  9. Hvis Lyreco har reparert eller byttet produktet eller har tilbakebetalt innkjøpsprisen, vil garantiforpliktelsene være fullstendig ivaretatt, og Lyreco vil ikke være erstatningsansvarlig.

6. ANSVAR OG ERSTATNING

  1. Lyreco er aldri erstatningsansvarlig for direkte eller indirekte skader, herunder tap av fortjeneste, følgeskader, immaterielle, forretningsmessige eller miljømessige skader, hos kunden eller en tredjepart.
  2. Lyreco er ikke erstatningsansvarlig for transport av matprodukter som utføres av kunden eller konsekvenser av dette, selv om matproduktene transporteres med bruk eller hjelp av produkter levert av Lyreco.
  3. Uten hensyn til vilkårene i artikkel 6.1 og 6.2 eller noe annet i disse vilkårene utelukker eller begrenser ikke noe i disse vilkårene på noen måte Lyrecos ansvar for dødsfall eller personskade som forårsakes av vår uaktsomhet, for svindel eller uriktige opplysninger, for alle saker som det ville være ulovlig for Lyreco å utelukke, eller forsøke å utelukke, sitt ansvar for, eller ifølge Forbrukertvistutvalget (FTU). I den grad loven tillater det, er Lyrecos erstatningsansvar alltid begrenset til beløpet i kontrakten.
  4. Med mindre skader er forårsaket med forsett eller grov uaktsomhet fra Lyrecos side, skal kunden holde Lyreco skadesløs for alle krav fra tredjeparter som har direkte eller indirekte forbindelse med (bruk av) produkter levert av Lyreco, og kunden skal refundere alle mulige skadeerstatninger til Lyreco, inkludert (juridiske) kostnader, som Lyreco måtte pådra seg som følge av et slikt krav.
  5. Hvis skader oppstår, er kunden forpliktet til å begrense ytterligere eller andre skader i den grad det er rimelig.
  6. I den utstrekningen loven tillater det, er fristen for å sette frem krav mot Lyreco begrenset til ett (1) år.

7. RETUR

  1. I tillegg til rettighetene i artikkel 6 i disse vilkårene og eventuelle andre lovbestemte rettigheter du måtte ha, har du rett til å avbestille denne kontrakten uten å oppgi noen grunn innen 14 dager etter den dagen du eller en tredjepart andre enn transportøren og som er utpekt av deg, får varene i fysisk besittelse. For å benytte deg av retten til å avbestille må du informere oss: Lyreco Norge AS, Online, Per Krohgs vei 1, 1065 OSLO, tlf. 47 98 20 20 support.no@lyreco.com om din avgjørelse om å avbryte denne kontrakten med en utvetydig erklæring (f.eks. et brev som sendes med post, faks eller e-post), som må være sendt før avbestillingsperioden har utløpt.
  2. Lyreco vil bare godta en avbestilling eller retur hvis du sender inn forespørselen skriftlig innen den angitte perioden og på samme tid sender følgende:
    • faktura eller annet bevis på betaling
    • ubrukt, uskadd og fullstendig produkt
    • opprinnelig, uskadd emballasje for produktet
    • fullstendig og ikke utfylt garanti for produktet
  3. Retten din til avbestilling gjelder ikke for følgende:
    • produkter som er tatt ut av den opprinnelige emballasjen
    • produkter som er laget etter forbrukerens spesifikasjoner eller tydelig personlig tilpasset
    • produkter som har en tendens til å forringes eller utløpe raskt
    • produkter som ikke er egnet for retur av helsemessige eller hygieniske årsaker og som er åpnet etter levering
    • forseglede lydopptak eller forseglede videoopptak eller forseglet datamaskinprogramvare som var forseglet ved levering
    • levering av en avis, et tidsskrift eller et blad med unntak av abonnementskontrakter for levering av slike publikasjoner
    • digitalt innhold som ikke er levert på et fysisk medium
  4. Hvis en artikkel er skadet eller mangler i bestillingen, må du ta kontakt med oss innen tre arbeidsdager etter levering eller etter at du har hentet artikkelen i butikken. Ring kundeservice på 47 98 20 20 for å få råd om retur av produkter.

8. OPPHEVELSE OG ANNULLERING

  1. Hvis kunden ikke oppfyller alle forpliktelsene som oppstår som følge av kontrakten eller disse vilkårene fullt ut og til riktig tid, har vedkommende misligholdt dem, og Lyreco er berettiget til uten varsel å gjøre følgende:
    • Suspendere utførelsen av kontrakten og eventuelle forpliktelser knyttet til den inntil kundens overholdelse av forpliktelsene er tilstrekkelig sikret.
    • Helt eller delvis annullere kontrakten og eventuelle tilknyttede avtaler, uten å være erstatningsansvarlig for noen skader og uten hensyn til eventuelle andre rettigheter Lyreco måtte være berettiget til.
  2. I tilfelle konkurs, opphevelse av betaling, eller nedleggelse eller avvikling av (deler av) selskapet til kunden skal alle kontrakter eller andre avtaler med kunden automatisk annulleres, med mindre Lyreco varsler kunden innen rimelig tid om at de ønsker å opprettholde (deler av) kontrakten eller avtalen. I dette tilfellet er Lyreco berettiget til å suspendere utførelsen av kontrakten eller avtalen uten ytterligere varsel inntil kunden har sørget for tilstrekkelig sikkerhet.
  3. I alle tilfellene nevnt i artikkel 8.1 og 8.2 i disse vilkårene skal alle krav Lyreco måtte ha til kunden forfalle fullt ut umiddelbart, og kunden skal være forpliktet til umiddelbart å returnere produktene til Lyreco eller gi tilgang til slike produkter slik at Lyreco kan ta tilbake produktene.

9. PERSONVERN

  1. Under bruk av nettstedet eller når du legger inn en bestilling eller under utførelsen av en kontrakt, kan Lyreco bruke de personlige opplysningene dine. Hvis du vil ha mer informasjon om bruk av personlige opplysningene, kan du klikke på følgende kobling Personvern.

10. REKLAME VIA E-POST

  1. Når du registrerer deg på nettstedet vårt, kan du velge å motta reklame via e-post. Du kan når som helst deaktivere reklame via e-post ved å klikke på koblingen for å stoppe abonnementet nederst i alle markedsførings-e-poster eller ved å oppdatere e-post-preferansene dine når du logger deg på kontoen. Det kan ta opptil sju dager før endringen trer i kraft. Deretter vil du ikke motta reklame via e-post før du endrer e-post-preferansene igjen.

11. FORCE MAJEURE

  1. Hvis Lyreco ikke er i stand til å oppfylle en av forpliktelsene sine som følge av en hendelse utenfor rimelig kontroll, skal utførelsen av kontrakten anses å være utsatt i perioden som hendelsen varer. En slik hendelse omfatter enhver handling, hendelse, fravær av hendelse, forsømmelse eller ulykke utenfor vår rimelige kontroll, enten den kunne forutses eller ikke ved inngåelsen av kontrakten, og inkluderer særlig (uten begrensning) følgende: streik, lock-out eller andre arbeidskonflikter (hos Lyrecos leverandører); uroligheter, opprør, invasjon, terrorangrep eller trussel om terrorangrep, krig (erklært eller ikke) eller trussel om eller forberedelse til krig; brann, eksplosjon, storm, flom, jordskjelv, ras, epidemi eller andre naturkatastrofer; manglende mulighet til å bruke jernbane, skipsfart, fly, motortransport eller andre offentlige eller private transportmidler; manglende mulighet til å bruke offentlige eller private telekommunikasjonsnettverk; handlinger, dekreter, lovgivning, forskrifter eller restriksjoner til enhver regjering
  2. Når en force majeure-hendelse varer lenger enn to (2) måneder, skal begge parter ha rett til å (delvis) annullere kontrakten uten å påta seg noe erstatningsansvar for skader.

12. LOVVERK OG JURISDIKSJON

  1. Kontrakten og disse vilkårene styres av norsk lov. Gyldigheten til Wien-traktaten om kontrakter for salg av varer (CISG) fra 1980 er uttrykkelig utelukket.
  2. Rettstvister eller krav som oppstår som følge av eller i forbindelse med slike kontrakter eller deres inngåelse (inkludert ikke-kontraktsmessige rettstvister eller krav), skal være underlagt den ikke-eksklusive jurisdiksjonen til domstolene i Norge.

13. DIVERSE

  1. Kunden vil være erstatningsansvarlig for alle (ikke-) juridiske kostnader som Lyreco måtte pådra seg som et resultat av at kunden unnlater å oppfylle forpliktelsene som oppstår som følge av kontrakten, disse vilkårene eller andre forhold med Lyreco. De ikke-juridiske kostnadene vil være minst 15 % av det utestående beløpet, uten hensyn til retten Lyreco har til å kreve de faktiske kostnadene som overstiger dette beløpet.
  2. Hvis Lyreco når som helst i løpet av en kontrakts varighet unnlater å insistere på streng utførelse av noen av forpliktelsene dine i henhold til kontrakten eller noen av disse vilkårene, eller hvis Lyreco unnlater å utøve noen rettigheter eller rettsmidler som de har rett på ifølge kontrakten, skal ikke dette utgjøre en fraskrivelse av slike rettigheter eller rettsmidler, og det skal ikke frita deg fra oppfyllelse av slike forpliktelser. En fraskrivelse av noe mislighold fra Lyrecos side skal ikke utgjøre en fraskrivelse av etterfølgende mislighold. Ingen fraskrivelse av noen av disse vilkårene fra Lyrecos side skal tre i kraft med mindre det er uttrykkelig oppgitt at det er en fraskrivelse og den formidles til deg skriftlig.
  3. Kunden har ikke rett til å overføre eller tilordne noen rettigheter eller forpliktelser fra kontrakten eller disse vilkårene til noen tredjepart uten skriftlig avtale med Lyreco. Lyreco har rett til å stille betingelser for tillatelsen.
  4. Hvis en kompetent myndighet avgjør at noen av disse vilkårene eller noen bestemmelser i en kontrakt er ugyldige, ulovlige eller umulige å håndheve i noen grad, vil slike vilkår, betingelser eller bestemmelser bli skilt fra de gjenværende vilkårene, betingelsene og bestemmelsene, som vil fortsette å være gyldige fullt ut i den grad loven tillater det.
  5. Lyreco har rett til å revidere og endre disse vilkårene fra tid til annen for å gjenspeile endringer i markedsforhold som påvirker virksomheten, endringer i teknologi, endringer i betalingsmåter, endringer i relevante lover og forskrifter og endringer i kapasitetene til systemene våre. Du vil bli underlagt retningslinjene og vilkårene som gjelder på det tidspunktet du bestiller produkter fra Lyreco, med mindre endringer i disse retningslinjene eller disse vilkårene kreves ifølge lov eller av statlige myndigheter (i så fall vil det gjelde for bestillinger du har gjort tidligere), eller hvis Lyreco varsler deg om endringen i disse retningslinjene eller disse vilkårene før vi sender deg bestillingsbekreftelsen (i dette tilfellet har vi rett til å anta at du har godtatt endringen i vilkårene, med mindre du gir oss beskjed om det motsatte innen syv (7) dager fra mottak av produktene).