Rune Smittil er ekspert innen facility management og en nestor i bransjen. Her gir han innblikk i rollen som fagekspert i Lyreco, og hvordan han ser på utviklingen innen renhold og driftstjenester.
- Jeg har først og fremst en faglig rådgiverfunksjon. Jeg fungerer som et bindeledd mellom kunden, leverandørene og Lyreco for å finne den aller beste løsningen for kunden. Noen ganger utfordrer kunden oss, men like ofte er det vi som strekker oss til neste nivå. For å kunne gjøre en god jobb er det viktig at jeg har troverdighet i alle leirer.
Jeg er heldig nok å ha en rolle der jeg kan bruke min faglige integritet og tenke langsiktig partnerskap med kunden. I vår store virksomhet er det mange spørsmål og kundehenvendelser som lander på mitt bord, og alt skal besvares med høy kvalitet. Det er aldri et alternativ å ta en sjanse. Det kan ha store - og dyre - konsekvenser for kundene.
Med våre leveranser er vi direkte inne i produksjonen hos den enkelte kunde, og det er et ansvar vi tar på alvor. Våre kunder kan ikke gå tomme for produkter - i ytterste konsekvens stopper det virksomheten. Hender det likevel noe som gjør det nødvendig å bytte ut et produkt, for eksempel, er det viktig at kunden vet hva de gjør for å unngå skader på lokaler og utstyr.
Noen ganger utfordrer kunden oss, men like ofte er det vi som strekker oss etter neste nivå. For å kunne gjøre en god jobb er det viktig at jeg har troverdighet i alle leire.
I min rådgiverfunksjon har jeg mulighet til å gi gode fagråd uten bindinger til enkeltprodusenter. Vi er en grossist med ett lager som dekker hele landet, og med et meget bredt tilbud. Våre kunder har svært ulike behov, og vi må løse behovene på riktig måte for dem heller enn å «selge det vi har».
Vi kan på mange måter fungere som en nøytral part og skreddersy unike løsninger, det er en av våre styrker. Vi er leverandører til hele facility managementsektoren og dekker både renhold, kjøkken, vaskeri og næringsmiddelproduksjon. Derfor må vi kunne regelverket og ha dokumentasjonen i orden. Jeg sitter med masse kompetanse etter 40 år i bransjen. Mye handler også om å bygge opp de riktige leverandørene på de ulike områdene. Vi må være trygge på at de også kan fagområdet sitt.
- Rundt 70-tallet skjedde utfasingen av de verste kjemikalene og ble erstattet med mer effektivt utstyr. I dag er mange av systemene datadrevne, så det er utvilsomt snakk om store endringer de siste 40 årene. Nå opplever vi at bedrifter og organisasjoner befinner seg i ulike faser av denne utviklingen, og at det varierer hvor bevisste de er på mulighetene og hvor klare mål de har.
Mange av kundene våre har stor nytte av at vi diskuterer hva som er riktig for dem, enten det er å bli værende i det som er kjent og gjøre det på best mulig måte, eller utnytte noen av mulighetene som finnes. Ikke minst er det viktig at kunden finner ut hva som er den beste veien til målet for akkurat dem, om de vil bruke oss, eller om de vil ta andre veier.
Det har selvsagt også blitt helt annen grad av miljøbevissthet. For oss ble dette for alvor merkbart da bedrifter begynte å jobbe med miljøsertifisering. Mange kunder utfordrer oss på å ta frem stadig flere miljømerkede produktalternativer. For en rekke produkter som: kluter, mykpapir, vaskemidler, med flere, er kriteriene på plass. Da kan levere 100% miljømerkede produkter. Faktisk kommer godt over 40 % av totalomsetningen vår fra miljømerkede varer.
I dag er det også mulig å svanemerke renhold, og her har selve Stortinget gått foran som et godt eksempel. Mange byråer har svanemerket noen av sine renholdstjenester, og dette er nok et konkurransefortrinn. På produktsiden har mikrofiberens inntog redusert kjemibruken til et minimum. I 2025 kommer de nye kriteriene for å få miljømerke på mikrofiberprodukter, og dette er vi alt rigget for.
- Heldigvis ikke! Vi har faktisk en stor salgsstyrke som er formelt kvalifisert til å utføre renhold i morgen om det skulle trengs. Denne kompetansen har de fått for å kunne bidra i rådgivningen og tilføre verdi hos kundene. Vi har også stor fagkompetanse i flere deler av organisasjonen.
Gjennom Lyreco Academy får våre folk en grundig opplæring innen facility. Det er en trygghet for kundene, og en trygghet for oss. Jeg er også opptatt av at vi formidler kompetanse til kundene. Dette handler ikke om å komme inn og gi en fasit, men om å legge til rette for refleksjon både hos selger og kunde, slik at de sammen kan vurdere hva som er riktig for akkurat den kunden
- Slik jeg ser det blir ikke renholderen overflødig, men rollen vil utvikle seg. Det kommer stadig nye systemer som utnytter teknologien for å oppnå riktigere renhold med lavere miljøbelastning.
Her må renholderen som fagperson inn for å styre teknologien på en god måte. Det ligger mange muligheter her. Så nei, renholderen blir ikke borte. Heldigvis!
Lyreco tilbyr rådgivning, produkter og løsninger innen hele facility management-området - fra renhold og hygiene til smarte logistikkløsninger og bærekraftige innkjøp.
Les mer om våre renholdsprodukter og løsninger.
Lurer du på hvordan vi kan hjelpe deg? Kontakt oss her.